نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2102
-
الف
+

آوازخوان افغانستانی: سریال یوسف پیامبر در افغانستان علاقه مند زیادی دارد/ آی فیلم2 مسئولیت سنگینی به دوش دارد

«عارف جعفری» آوازخوان افغانستانی می گوید که در شرایط کنونی کانال تلویزیونی آی فیلم 2 مسئولیت سنگینی به دوش دارد.

به گزارش آی فیلم 2 ، «عارف جعفری» آوازخوان ، کمپوزر و شاعر افغانستانی از همان نوجوانی به هنر موسیقی و ادبیات علاقه داشت و افزون بر سرایش شعر، سازهای نی، پیانو، کیبورد و هارمونیه را نیز در جوانی فرا گرفت.

«صیاد»،«رود»،«صبا مزار میرم»،«پرواز»،«تا آن سوی سمرقند» از آلبوم های این هنرمنده افغانستانی است که تا به حال به نشر رسیده اند.

چندی پیش «عارف جعفری» به مناسبت عید نوروز 98 در استدیوی شبکه آی فیلم حاضر شد تا برای مخاطبان فارسی زبان اجرا داشته باشد و به همین بهانه خبرنگار آی فیلم2 در حاشیه این اجرا ، گپ و گفتی صمیمانه با این هنرمند افغانستانی داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم 2 : به عنوان اولین سوال بگویید که از چه وقت آوازخوانی را شروع کرده اید و در چه زمینه از موسیقی کار می کنید؟

جعفری :

من از 14-15 سالگی در زمینه موسیقی شروع به فعالیت کردم و اکنون 15 سال است که به صورت مسلکی و حرفوی دراین عرصه مصروف هستم.

به دلیل این که من در ایران ساکن هستم اغلب با هنرمندان ایرانی همکاری داشته ام هم چون آقای «جهانگیر رها» که حق استادی به گردن من دارند ، آقای «میرداد حسن پور» ، آقای «حامد فولاد قلم» ، آقای «رحمت االله وطن دوست» و بسیاری دیگر.

آی فیلم 2 :  از نگاه خودتان تفاوت کارهای شما با دیگر آوازخوانان افغانستان چیست؟

جعفری :

گرایش من سبک خراسانی است .در واقع بخش عمده ای از موسیقی افغانستان هم اکنون به سمت هند گرایش پیدا کرده که بسیاری ها در این زمینه آموزش می بینند اما گرایش من خراسانی است که منظورم از خراسانی ، خراسان فرهنگی است که شامل ایران ، افغانستان ، برخی کشورهای آسیایی می شود.

از این جهت سبک خراسانی را برگزیدم ، چون این سبک برای کشورهایی که در این بخش ها هستند قابل درک و لمس است و همراه آن همزاد پنداری کرده و به آن علاقمند هستند.

آی فیلم 2 :  وضعیت موسیقی افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

جعفری : 

متاسفانه بسیار آشفته است ، به این خاطر که دولت هیچ کنترولی برای مهارکردن تولیدات کم کیفیت و بدون شاخصه استاندارد ندارد و هرکس هر رقم که دلش خواست تولید می کند و این تولیدات زمانی که وارد بازار می شوند بر روی ذائقه مردم تاثیر می گذارد و باعث می شود مخاطبان به سوی موسیقی های سطح پایین گرایش پیدا کنند.

آی فیلم 2 : در سال های پسین آوازخوانان افغانستانی، تاجیکستانی و ایرانی اشتراکاً کارهایی را اجرا کرده اند، به نظر شما این برنامه های مشترک چه اثری در نزدیک شدن کشورهای منطقه دارد؟

جعفری :

در واقع همکاری جدی صورت نگرفته است ، من سی و چند سال است که در ایران زندگی می کنم و در این سال ها فقط 4 آلبوم ، که شامل دو البوم از خودم ، یک آلبوم از استاد «عبدالوهاب مددی» و یک آلبوم هم از «برادران دل آهنگ» در ایران منتشر شد که می توانست خیلی بیشتر از این ها باشد.

همکاری ها می تواند حتی در زمینه آموزش باشد ، که این اتفاق هم از طرف ایران و هم افغانستان کم بوده و امیدوارم به وقوع بپیوندد.

اخیرا شاهد حرکت های خوبی ازسوی مراکر خصوصی و فرهنگی صورت گرفت که از جمله آن ها کانسرت مشترک آوازخوان های ایرانی و افغانستانی در «تهران» که من هم در این کانسرت اجرا داشتم.

آیین جهان نوروز دیگر برنامه ای بود که این اخیر در برج میلاد برگزار شد که در آن ها هم حضور داشتیم.

آی فیلم 2 : درباره آلبوم جدیدتان برایمان بگویید.

جعفری : 

جدیدترین آلبوم من که سال پار وارد بازار شد «تا آن سوی سمرقند» بود که بیشتر سروده های آن از استاد «سعید بیابانکی» از شاعران خوب ایرانی و در کنارش استاد «قنبر علی تابش» و ...در آن استفاده شده بود.

ما در این آلبوم نیز از سبک خراسانی استفاده کردیم تا برای مخاطبان ایرانی و افغانستانی قابل فهم باشد.

آی فیلم 2 : مهم ترین اجراهایی که تا کنون داشته اید کدام بوده؟ کدام یک از پارچه هایتان را زیادتر دوست دارید؟

جعفری :

اجرای اخیری که در برج میلاد داشتم تجربه و اجرای خوبی بود و همچنان اجرا در کانسرتی که در تالار وحدت در کنار هنرمندان ایرانی داشتم هم واقعا شیرین بود.

از بین کارهایم آن هایی که متن کلاسیک دارند را بیشتر دوست دارم ولی مردم برعکس پارچه هایی که من خوش ندارم را بیشتر می پسندند.

آی فیلم 2 : بسیاری بر این باور هستند که اهمیت موسیقی فلم تا اندازه ای است که می توان آن را تذکره فلم و یکی از رمزهای ماندگاری آن دانست، در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران همچنین اثرهای ماندگاری در این زمینه وجود دارد، دیدگاه شما در خصوص اهمیت موسیقی فلم چیست؟

جعفری : 

فلم یا سریال ترکیبی از چند هنر است .هنر های تجسمی ، موسیقی و تیاتر.موسیقی خلا هایی که در یک فلم یا سریال است را پر می کند و مکمل ان اثر می باشد.خصوصا در بخش هایی که خلا های عاطفی وجود دارد موسیقی زبان به حساب می آید.

آی فیلم 2 : به نظر شما مردم افغانستان چه ژانری از فلم و سریال را بیشتر خوش دارند ؟ 

جعفری :

مردم افغانستان سریال های خانوادگی را می پسندند و آثاری که جنبه سیاسی نداشته باشند را تماشا میکنند و خوش دارند.

همچنان ژانر تاریخی هم چون سریال «یوسف پیامبر» در افغانستان علاقمندان زیادی دارد .

آی فیلم2 : نظرتان راجع به شبکه آی فیلم چیست؟ آیا فلم ها و برنامه های این شبکه را نگاه می کنید؟به کدام یک از سریال هایی که تااکنون از شبکه آی فیلم نشر شده، بیشتر علاقه داشتید؟برای بهتر شدن روند فعالیت این شبکه پیشنهادی دارید؟

جعفری : 

در این شرایطی که تمام رسانه ها فلم و سریال های مختلف خوب و بد نشر می کنند ، تلویزیون آی فیلم2 مسئولیت بسیار سنگینی را به دوش دارد .

بدون شک شبکه آی فیلم 2 تاثیر بسیار مثبتی دارد و خواهد داشت اما این زمان می برد و در کنار این ها باید چینل های دیگر هم برای ترویج فرهنگ غنی فارسی زبانان و نزدیک ساختن کشورهای هم زبان کوشش کنند.

من فلم و سریال های آقای «مهران مدیری» مثل «شب های برره» و «در حاشیه» را تعقیب کرده و بسیار دوست دارم.

آی فیلم 2 : شما در عید نوروز سال 1397 در ویژه برنامه سال نو شبکه آی فیلم حضور داشتید ، از اجرایتان و حضورتان در این برنامه بگویید.

جعفری :

در این برنامه با بازیگران بسیار خوبی هم چون آقای «محمود پاک نیت» و همسر گرامیشان ، آقای «علیرضا خمسه» و بانو «مرجانه گلچین» دیدار داشتم که بسیار برایم خوشایند بود.

آی فیلم 2 : در پایان پیامتان به مخاطبان آی فیلم 2 چیست ؟

جعفری :

سال نو بسیار خوبی داشته باشید ، انشاالله که سالی پربرکت توام با خیر و خوشی داشته باشید.

مصاحبه کننده : مرجان حیدری 

نظر شما
ارسال نظر